Lyd & Betydning
Læse- og staveprøver til mellemtrinnet
Lyd & Betydning
er et digitalt evalueringsmateriale, der afdækker elevernes udnyttelse af lyd- og betydningsprincippet i læsning og stavning. Udnyttelse af skriftens principper er afgørende for elevernes fortsatte læse- og staveudvikling.
Lyd & Betydning
er beregnet til elever på mellemtrinnet, men vil også kunne anvendes til ældre elever med læse- og stavevanskeligheder og her kunne give et godt fundament for tilrettelæggelse af en særlig indsats.
Skriftens lydprincip
for enkeltbogstaver er det grundlæggende i vores skriftsprog. Princippet bygger på, at der til hvert bogstav knytter sig en lyd. Hvis man behersker skriftens lydprincip, er man i stand til at læse ukendte ord ved at give bogstavkombinationen lyd. Ordblinde har særlige vanskeligheder med skriftens lydprincip.
Skriftens betydningsprincip
spiller også en vigtig rolle i det danske skriftsprog. Betydningsprincippet bevirker, at de samme betydningselementer (morfemer) skrives på samme måde, hver gang de forekommer, selvom de lyder forskelligt. Udnyttelse af betydningsprincippet i både læsning og stavning bliver vigtigt, når ordene bliver længere og mere komplekse både semantisk og grammatisk.
Lyd & Betydning
består af fire digitale prøver til elever på mellemtrinnet. To delprøver har fokus på elevernes brug af skriftens principper i læsning, og to delprøver har fokus på elevernes udnyttelse af skriftens principper i stavning. Til sammen giver de fire prøver underviseren et fint indblik i elevernes udnyttelse af skriftens principper i læsning og stavning.
En klasselicens til 3. og 4. klasse indeholder delprøverne:
Find det, der lyder som et ord, Find det ord, der ikke hører til, Stav nonord, Stav ord og orddele.
En klasselicens til 5. klasse indeholder delprøverne: Find det, der lyder som et ord, Find det ord, der ikke hører til, Stav ord og orddele.
Nedenfor ses priser for de forskellige testpakker af delprøver til de forskellige klassetrin og for lærervejledningen.
Lærervejledningen ligger digitalt, når skolen får adgang til systemet.
Holger Juul og Dorthe Klint Petersen er forfattere til delprøverne.
Ina Borstrøm er medforfatter til Find det, der lyder som et ord, der er en del af testmaterialet under skriftens lydprincip
.